Wednesday 18 June 2014

Perjalanan, Travelling, Backpacking, Koboi.



Aku ingin jadi pengembara. 
Merantau serata dunia.

Mencipta memori, yang tak mungkin aku lupa..
*atau mungkin lupa? :p



Jadinya,kena record segala perjalanan supaya boleh refresh andai dah lupa. kihkih.

Dengan hidung sroottt sretttt ney,
aku masih tough nak type,type dan type ditengah malam yg sepi pii pii..pak mat jual topi pii pii..

Pasal apa malam? 
Anak ramai nokss, siang membanting tulang buat kerja rumah, urus rumah, urus anak, urus itu ini...jadi tinggal malam jelah mak ada waktu...kahkah!

Cakap pasal travel, aku sangat, teramat dan amat amat jeles dengan mereka yang dah pi travel dengan jayanya.

Tak kesah la dalam ke luar negara, yg penting kau dah pi travel. 
Jeles jeles ! 

Aku start travel, *xbape nak travel sangat lah kan * pi Langkawi. Time tu aku xegt tahun berapa,.. 2002 ke 2003.

Aku masih dalam hingusan gak ah. Masih ikat rambut tepi kiri kanan macam ekor kuda.

Yg aku ingat pi pantai, pi Makam Mahsuri , pi minum air kelapa.. yang lain aku xbape nak engat. haha! 
Dan menempuh perjalanan ala hitler 18 jam *pasal aku bertolak dari johor. campur tolak berhenti R&R nak terkucil, nak makan, nak beli jajan sume* 

Okay habes cerita Langkawi. 

Awal tahun ritu, aku berserta famili ke Kelantan dan secara tak sengajanya ke Terengganu juga. Haha. 

Asal plan adalah ke Kelantan only. Walaupon aku pasti Terengganu lagi banyak tempat best, tapi aku diamkan pasal kang tak jadi pi, naya aku. :p

Pendekkan cerita, setelah menempuh perjalanan yg aku tak pasti berapa lama, pasal aku tidur je dalam kereta, akhirnya sampai Kelantan. Kitorang pi check in homestay kat Kota Bharu (KB) . TIme tu dah petang. 

Malam baru jadi kupu kupu malam. Pi wakaf che yeh. Melintasi lah KB mall. Tapi x masuk pasal kitorg nak pi tempat lain. 

Wakaf Che Yeh ney best. Kalau engkorang orang KL, dia ney ala ala masjid jamek. cuma waktu malam. Paham paham lah tempat tarikan, payah sikit nak cari parking.  Banyak brang diorg jual, dari head to toe, dan jugak untuk dalaman perut korang jugak. haha. 

Nasihat aku , nak pi sini, master sikit loghat klate . Senang nak berjual beli dan tawar menawar. 

Lepas pi wakaf che yeah, kitorang round round je sekitar bandar. 

Esoknya, pergi Pantai Cahaya Bulan (PCB). Pantai ney katanya antara yg popular selepas Tok Bali. Okay, pasal aku pergi pon dah lepas kol 10, matahari time tu lah dandan nak terik terpacak . Haha. 

Jadinya, aku x menikmati sangat pantai, tpi aku menikmati makanan kat kedai tepi tepi tu. Tang ney, superb best makanan diorg. Seafood banyak choices, harga berpatutan. The best ! 

Lepas tu , termangu mangu. Hahah. Yang ney paling lawak. Tak aleh je bapak aku kate, alang alang dah sampai sini, baik pi Terengganu terus. 

Berdesup pi. Aku sambung tidur. hehe!  Sampai sampai tu , dah nak asar dah.. terus pi Masjid Kristal . Ok fine, yang ney ku terkesima sikit. Cantik ya ampun ! 

Pasal terkesima sangat, boleh tahan merapu jugak gambar yang aku amik sume. 

Kat Tg\G ney, kitorang just round round gitu je, and terus balik KL malam tu jugak pasal tuntutan kerja famili. sob sob.. 

Apepon, gua baru sedar yang kemain gua nak merantau jejauh, tapi negeri sendiri banyak lagi x pi. Hahaha! 

So dalam proses kumpul maklumat, moga gua berjaya. hehe!

p/s: Tips travelling, entry akan datang.:)


2 comments:

  1. Assalamualaikum...
    nice Blog :)
    do follow my blog---> liverpoorian.blogspot.com

    ReplyDelete