Wednesday 17 July 2013

Pantang larang saya !



Hiphip! ( Lompat bintang) Tetibe aje~

Ok, sebelom apa-apa, marilah kita bersoal jawab kejap . Aku nak Tanya engkorang ney, apsal Pokcik Google sekarang makin sewel haa?

Punyelah payah aku nak bukak blog sendiri. KAlau aku sorang takpe, tapi kengkawan blog aku pon kate gitu gak. AKu ingat aku aje kena. So, any resolutions? (Sekarang bukak guna Internet Explorer)

Sumpah tak best dan tak grand serta tak up to date betol web satu nih ! Skema lak tuh ! Hemph !

Nanti kalau tahu, bolehlah ceghita kat aku kenapa ngn google ney ea..

Kali ini aku nak ceghita pasal pantang larang yang aku sendiri pon kengkadang tak paham ! Peningggg makkk !!

Aku paling pantang bila . . .

  • Tak punctual ! Oh maaii gard! Ini paleng aku takleh nak hadam. Tak boleh weh !

  • Cakap tak serupa bikin. Cakap aja lebih buat ape kan.. Ergh !

  • Suka kondem orang. Depan2 pulak tuh. adoiiyaii. Ade weh sorang due kat batch aku sekarang. Itu tak bagus. Sila removed cecepat ye kawan . Belajar utk terima pendapat orang dan belajar utk tolak pendapat org dgn berhemah !

  • Asap rokok ! Pantang yang amat ney ! Aku tak kesah hangpa nak smoking ke hape ,tapi jejauh siket please. Hidung aku sensitive kat bau yang satu ney . Nasib baik dalam family aku, xde sorang pon yang smoking. Horeyy ! Tepuk tangan untuk ayah ngn abang !

  • Orang pengotor ! eii .. selekeh ! Pembersih dengan pengemas lain tau. Jadi kat sini aku bercerita pasal pembersih. Aku fahamlah kengkadang, ada masanya buku kita berselerak, cadar katil tak tegang , meja study berhabuk. Ada masanya ok. BUkan setiap masa.


           Orang pembersih ney, selalunya dia akan jaga kebersihan dari segi makan pakai.Takdelah dibiar cawan kotor kat sinki , almari berselerak, buang sampah merata. Lain pulak dgn pengemas. Pengemas ney kalau boleh nak sumenya perfect ! teratur lagi beratur !Ish! aku xdelah sampai tahap tu. Paling penting bersih !
 
Cerita pasal bersih ney.. hikhikhik ! (Ketawa sopan ) Teringat aku suatu ketika dimana aku memang sangat jaga hal yang satu ney. Sangat ok, sampai mak aku pon pening. Hihi ! Ceritanya...
 
Sejak aku kecik ,mak ayah aku didik aku supaya bersih dan kemas. Tapi aku yang terlebih hadam erti bersih dan kemas tu.
 
Aku akan iron semua baju aku, termasuk baju tidur dan baju harian. Ala, yang baju buat pakai kat rumah tu je haa.. Haa, pelik kan, memang aku kena iron. .seluar baju, kain.. sumelah ! Kalau ada kedut sikit pon ,aku iron. Kalau tak, aku tak pakai !
 
Pastu, katil aku rasenya berlapis-lapis jugak cadar aku bubuh ! Hihi ! memang mak aku bengang aje ngn aku time tuh ! Kalau nak tido tu, aku pon tak terkira berapa kali aku kebas-kebas cadar ngn selimut. Pastu aku baring. Kendian bangun balik. Carik cadar lain, buat lapik . Baru rasa bersih dan selesa nak tidur. Cadar jangan cakaplah, hari-hari aku basuh.
 
Kengkadang, dalam satu hari tu dekat 5 kali gak aku sapu lantai rumah. Pantang betul aku Nampak habuk merata !
 
KAlau aku dah guna cawan tu (masa kat rumah) , itulah cawan aku sampai bila-bila ! jangan ada sesiapa pon berani nak guna ! Yang ney pon lawak. AKu ingat lagi masa tu.. aku nanges  sebab adek aku guna cawan aku. PAstu aku geli dah nak guna. Terus cari cawan baru.
 
 
Pelik kan? Aku pon pelik. Tapi sekarang aku dah okay sikit dah. Ney sume gara-gara duduk asrama ! Manelah sempat nak iron bagai baju. Jadi sekarang, baju tidur dgn baju harian aku dah tak iron dah. Cume baju aku nak keluar ( kelas dan jenjalan ) aje yang wajib iron.
 
 
Tapi bab sapu menyapu ney, maaflah, sampai sekarang aku takleh nak buang. Mesti sapu bilik hari-hari ! wajib ! nanti banyak habuk ! Untung aje rumet paham .HIhi !
 
Ok, kesimpulannya ..selamat menjalani ibadah puasa dan ingat ye , berpada-pada masa buka nanti ! Supaya tak senak perut tu. Hee.. ~ (Ending yang lari dari tajuk )
 
 

No comments:

Post a Comment