Thursday 11 July 2013

Mana satu kita ney?








Ya Allah, peliharalah iman aku. Tetapkan iman aku. Bantu aku untuk pelihara maruah diri aku. Bantu aku Allah. Aku ini insan yang lemah. Hanya Kau yang Maha Hebat .




KAdang-kadang kita tak sedar , yang percakapan kita, perbuatan kita , niat kita pon , terkadang tersasar dari landasan yang betul. Kita tak sedar. Takut-takut , kita dah lari dari apa yang sepatotnya.

Takut-takut, kita pergi surau, sebab nak tunjukkan orang yang kita ney rajen ke surau even niat asal kita mmg nak beribadah. 

Takut-takut , bile kita pergi surau, atau semayang sunat banyak sikit dari orang, terdetik dalam hati kita yang kita ini bagus dan baik even pada asalnya memag kita dah pasang niat nak semayang sunat.

KAdang-kadang, memang kita tak sedar semua ini . Terkadang terdetik dalam hati kita, ' Bilalah diorang ney nak pergi teraweh, bile diorang nak start berpada bila berbuka, bila diorang nak semayang awal waktu '

KAdang-kadang, kita bukan nak meninggi diri atau seumpamanya , tapi bila dah terdetik yang kita lebih bagus dari orang, itu kena lihat balik diri dan bermuhasabah. Itu yang kita takutkan sebenarnya.

' Mulia di mata manusia, tetapi Hina di mata ALLAH'  Nauzubillah. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment