Tuesday 11 June 2013

Presentation ? OMG !!


Haa.. Presentation ? Takut ? Cuak ? Gabra ? Gubra ? Nak pengsan ? Nafas tak sampai ? Heart attack ? Shaking??

Hermm.. Takut ea nak present ? Eaa?? Haha ! 

Come on guys ! Itu lumrah . Perkara biasa. Takde ape yang nak dirungsingkan dan dimalukan sangat sebenarnya. Semua orang merasa ini. 

Tapi kalau sampai tak boleh nak bercakap kat depan ,haa , itu silalah rungsing ! o.O

Sebenarnya , takut itu anugerah . Bermaksud kita punya perasaan . Dan itu bagus sebenarnya ! Ada rasa takut tak? Ada ? Tepuk tangan !


'' Aku suka ar tengok A present . Yakin aje ''

''Esok nak present. Ya  Allah ,nak cakap ape ney ? Semua orang tengok nanti ''


Banyak lagilah kan . penat woo nak taip . 

Aku taklah bagus mana present . Tapi aku rasa tak salah kalau aku cuba utk bantu diri sendiri dan kengkawan aku yang lain .. Ke salah ? Biarlah .. 

Jadi, ini serba sikit apa yang aku amalkan sejak kurun dulu ..Kot- kot ade yang sesuai , boleh lah diguna pakai .. IAllah ..


  1. Baca apa yang nak dipresent . Dgn penuh khusyuk dan perasaan.
  2. Make sure faham apa yang dibaca .Kalau tak faham ,silalah tanya dan membuat rujukan. Internet ada maa..
  3. Praktis. (Depan cermin) Tapi yang ini aku tak pernah buat. Malu !  :3
  4. Bertenang .Tarik nafas dgn sopan santun ..
  5. Baca doa / selawat ..
  6. think positive. But not over positive ! Yakin pada diri,tapi bukan over yakin .Kena faham tu.


Step akhir tu , step penting. Kita perlu yakin pada diri kita sendiri .Kita kena ingat yang, setiap kita ada kelemahan dan kekurangan.  Kalau tak kita, sape lagi ? Ye dak??


Stop thinking yang   'Aku tak boleh buat '   . Its NONSENSE ! Cuba tengok orang lain . Kenapa diorang boleh buat ?


Itu kerana selain praktis dan pengetahuan, diorang yakin pada diri diorang. Jangan slah faham pulak , Yakin diri dgn perasan bagus itu lain. 



Apa yang selalu kita buat ialah .. Kita terlalu fikir macam mana nak buat orang  terima presentation kita. Its not wrong but its not necessary to do that . 

Apa yang penting ialah , macam mana kita sendiri nak faham presentation tu. Jangan baca ! tolong jangan baca slide anda ! Itu BORING ! 

Bila kita faham ,kita dengan selamba ayam boleh explain hal tu dgn ayat kita sendiri . Tak payah susah2. 

Yang pasal gabra pulak , kita berdiri dihadapan kawan2 kita jugak kan .Kita sama macam diorang kan ? So jangan takut my dear. Kita semua sama . Kita nak share ilmu. Kenapa perlu takut?

Kita nak tolong diorang. Diorang nak tolong kita. Lecturer tu kita letak tepi . Aku selalu terlupa yang lecturer ada sama masa presentation . Jadi aku merasa yang aku sedang dalam group discussion . 

Jangan takut ye lepas ney .Ingat, KITA SEMUA SAMA AJE .. 

GOODLUCK SEMUA ! HAVE A GREAT PRESENTATION ! :)

No comments:

Post a Comment