Thursday 10 January 2013


pentas dunia rancak bertari.  segenapku memerhati lakonan para manusia.  manusia bertopengkan kilauan kebaikan palsu, bicara lembut penuh sembilu.


ah,tipu semuanya! hipokrit ! sudah  tiada  sekelumit  rasa percaya tersimpan untuk mereka.  hati tawar setawarnya.. kalau di uji dgn kertas litmus,  pasti kertas itu mempamerkan warna pink, warna neutral !


semakin berlalu hari, semakin terseksa jiwa raga. beratapkan emosi kacau bilau berdindingkan senyuman palsu hariku berlalu.  


semuanya dilakonkan dgn penuh sempurna demi menjaga sekeping hati manusia paranoid yang hanya tahu tentang dirinya sahaja. langsung tidak pernah terlintas sejenak di lubuk hati mereka bahawa ada insan yang penuh selaput duka. bukalah mata!



insan yang seringkali  membuatmu tertawa itu adalah insan yang paling banyak menitisan air mata. hanya kau yang tidak pernah mengerti garis-garis luka yang terbit kerna dgn kemas ditutupi agar  hatimu terjaga.



bila pulak kau yang akan menggantikan tempat itu?  bertanyakan padaku apa yang seringkali aku bertanyakan padamu.


 bila pulak kau yang akan  ada disisi saat aku jatuh? menggapai tangan, dipimpin kemas, menuntunku kejalan yang luas penuh kebahagiaan?? bila?


 bila pula kau yang akan bertanya," da makankah awak? sihatkah awak? ada masalahkah awak?



tapi itu semua pasti takkan berlaku. kau ada disampingku bila mana hanya kau perlu.. bukan bila aku perlu. aku tak kisah semua itu. aku tutup mata, keraskan jiwa, belakangkan segalanya demi kasih yang tak bertepi. 



sungguh aku boleh saja tinggalkan kau terkapar-kapar sendirian. menyorokkan tangan saat kau memerlukan. tapi aku bukan tergolong dalam manusia itu. bukan ! 


takpe.. aku pasti tunggu saat semua itu berlaku walau aku sendiri tidak tahu bilakan tiba waktu itu.



No comments:

Post a Comment